پایان نامه کاربردی کارشناسی ارشد با عنوان بررسی جایگاه دانشگاه گیلان بر اساس متریک سبز و ارتقاء آن

29 06 2020
کد خبر : 4190260
تعداد بازدید : 46

این پایان نامه توسط خانم طاهره حسینی نژاد دانشجوی کارشناسی ارشد رشته محیط زیست گرایش آلودگی محیط زیست در بهار 99 در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان دفاع شد. این پایان نامه مورد حمایت پژوهشکده گیلان شناسی قرار گرفته بود. در  این پایان نامه آمده است که توسعه پایدار به معنی پاسخگویی به نیازهای حال بدون آسیب رساندن به نیازهای آینده و اکوسیستم است. امروزه با توجه به تاثیر فعالیت‌های دانشگاه بر محیط زیست، پایداری پردیس به عنوان یک نگرانی جهانی برای سیاست گذاران و برنامه ریزان دانشگاهی تبدیل شده است. همین راستا برای ارتقاء پایداری پردیس، موسسات آموزش عالی ابتکارات متعددی را از اعلامیه‌های بین المللی در مورد پایداری تا ایجاد شبکه‌های پایداری پردیس و ارزیابی را راه اندازی کرده‌اند. رتبه بندی گرین متریک را می‏توان به عنوان یک چارچوب و راهنمای استاندارد برای ساختن یک دانشگاه سبز دانست و به همین دلیل به دانشگاه ها در سبز کردن همه فعالیت ها‌ی‌‍شان کمک می‌کند. هدف از این پژوهش ارتقاء جایگاه سبز دانشگاه گیلان در رتبه بندی گرین متریک و ارائه پیشنهادات در این راستا می‌باشد. اطلاعات مورد نیاز در این پژوهش از پردیس اصلی دانشگاه گیلان در بخش زیر ساخت ها، انرژی، آب، حمل و نقل، پسماند و آموزش و پرورش جمع آوری شد. تحقیقات نشان داد که از 2580000 مترمربع از مساحت محوطه دانشگاه، 925000 متر مربع از اراضی دانشگاه زیر پوشش جنگلی، 1296400 متر از مساحت دانشگاه گل کاری و سبزه کاری شده است. حدود 40 هکتار نیز به صورت زمین‌های کشاورزی می‌باشد. سیستم حمل و نقل دانشگاه از سوخت های بنزینی و گازوئیلی استفاده می‌کند. در سال 95 دانشگاه گیلان طرح جامع پسماند دانشگاه را برای بررسی میزان ضایعات تولیدی اجرا نمود. طرح تفکیک زباله از مبدا نیز سالیان هست در دانشگاه اجرا می‌شود. میزان مصرف انرژی در طی سه سال 95، 96، 97 برای برق و آب وگاز دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت و تحقیقات نشان داد که مجتمع دانشگاه در میزان مصرف برق و آّب و گاز بیشترین مصرف را داشته است . میزان ردپای کربن برای برق دانشکده تربیت بدنی در سال 95 برابر 1095.61 متریک تن  و برای گاز در سال 95 مجتمع دانشگاه با مقدار 4814.88  متریک تن بیشترین مقدار تولیدی ردپای کربن در سه سال اخیر را به خود اختصاص دادند. در بخش آب نیز دانشگاه سعی در بهبود تصفیه خانه خود را نموده است و همچنین از سیستم  آبیاری تحت فشار برای آبیاری استفاده می‌نماید. با توجه به بررسی های انجام شده در دانشگاه های برتر در رتبه بندی گرین متریک راهکارهای مناسب برای دانشگاه گیلان جهت ارتقاء خود در رتبه بندی ارائه شد. استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند آبگرم کن های خورشیدی و سلول های خورشیدی ، مانیتورینگ میزان مصرف انرژی و همچنین میزان پسماند تولیدی دانشگاه، استفاده از لامپ های ال ای دی در دانشگاه، استفاده از آب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز، تفکیک زباله از مبدا و همچنین قرار دادن دوره های آموزشی در بین کارکنان و دانشجویان برای آشنایی با مفهوم توسعه پایدار از نمونه راهکار های ارائه شده می‌باشد.

طی بررسی های انجام شده در این مطالعه و همچنین با توجه به موقعیت دانشگاه گیلان که دارای ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به یک دانشگاه تمام سبز می‌باشد، می‌توان با اجرا فعالیت هایی رتبه دانشگاه را ارتقاء داد. در زیر راهکارهای پیشنهادی که کمک کننده به ارتقاء این جایگاه می‏باشد ارائه شده است. پیشنهادات به دو دسته الویت اصلی که شامل پیشنهادات با اهمیت بیشتر و الویت فرعی که شامل پیشنهادات با اهمیت کمتر، الویت بندی شده است.

 

1- زیرساخت ها

1-1- الویت اصلی زیرساخت ها

1.       ساخت ساختمان های جدید بر اساس اصول پایداری: معماری ساختمان های جدیدی که انجام می‏شود، باید اصول پایداری در آنها رعایت شود که شامل: حفظ انرژی، هماهنگی با اقلیم، کاهش استفاده از منابع جدید، برآوردن نیازهای ساکنان، هماهنگی با سایت ( بنا باید با ملایمت در زمین سایت قرار گیرد و هماهنگ با محیط اطراف خود باشد)، کل گرایی ( تمام اصول معماری پایداری باید در یک پروسه کامل که منجر به ساخته شدن محیط زیست سالم می‏شود، تجسم یابد).

2.       کاشت گونه های گیاهی مقاوم به کم آبی: با توجه بحران کم آبی، مخصوصا در فصل های گرم سال، استفاده از گیاهان مقاوم به کم آبی باعث صرفه جویی در مصرف منابع و کاهش هزینه‏های مربوط به نگهداری می‏شود.

3.       تبدیل فضای چمنی به فضای درختکاری شده: درختان علاوه بر تولید اکسیژن، سایه اندازی در محیط، کاهش گرما در فصول گرم و جلوگیری از فرسایش خاک، می‏تواند نمای زیبایی در محیط دانشگاه خلق نماید.

 

 1-2- الویت فرعی زیرساخت ها

1.        احداث پارک باغ های میوه به منظور هم تولید کالا در دانشگاه هم آشنا سازی دانشجویان با گونه ها: احداث باغات میوه علاوه بر زیبایی بصری و چشم نواز کردن منظره، می‏تواند منبع درآمدی نیز برای دانشگاه باشد.

2.       استفاده از دیوار سبز در محیط دانشگاه: دیوار سبز یا دیوار زنده فضای سبزی است که به صورت عمودی بر روی دیوار یا به صورت مستقل ایجاد می‏شود. دیوار سبز باعث جذب دی اکسید کربن، کاهش دمای هوا در فصول گرم سال، عمل فیلتراسیون در برابر مواد مضر، ایجاد خنکی به وسیله عملیات تبخیر گیاهان می‏شود، همچنین عنصری عالی برای حفظ گونه های گیاهی و دلیلی برای سلامت روح و جسم افراد است.

3.       ایجاد باغ و پارک فضای سبز برای معرفی گونه های مختلف گیاهی و امکان بازدید عمومی: طراحی فضای سبز مناسب که در آن از گونه‏های مختلف استفاده شده است، می‏تواند علاوه بر زیبایی بصری، باعث آشنایی دانشجویان با گونه های مختلف شود.

 

 

2- انرژی

2-1- الویت اصلی انرژی

1.       طراحی سیستمی برای پایش میزان مصرف انرژی: استفاده از نرم افزار برای مدیریت میزان مصرف انرژی دانشگاه یک راهکار مناسب و ارزان می‌باشد و تا به این شکل از میزان مصرف انرژی هر واحد مطلع شده و در صورت میزان مصرف بالا، بتوان به طور سریع شناسایی و آن را مدیریت کرد.

2.       استفاده از لامپ های ال ای دی: دانشگاه گیلان در حال حاضر موفق به تعویض سی در صد از لامپ های دانشگاه به لامپ های ال ای دی شده است. با تعویض کامل این لامپ ها می‌توان میزان مصرف برق دانشگاه را به شت کاهش داد.

3.       خاموش کردن وسایل زمانی که استفاده ای از آنها نمی‌شود: دستگاه کپی در حالت آماده به کار می‌تواند معادل بیش از 80 درصد از انرژی که در وضعیت فعال استفاده می‌کند را مصرف نماید.

4.       پرهیز از روشن گذاشتن کامپیوترها در زمان استراحت طولانی و بیش از 30  دقیقه: درحالت آماده به کار یک کامپیوتر به میزان  59 وات مصرف دارد، که می‏توان با مدیریت از مصرف بی رویه آن خودداری نمود.

5.       در صورت امکان از نور طبیعی به جای چراغ های مصنوعی استفاده شود: در مکان هایی که امکان استفاده از نور طبیعی می‏باشد، به جای استفاده از چراغ ها می‏توان از نور طبیعی استفاده کرد. بدین گونه باعث کاهش 3 الی 5 درصدی مصرف انرژی در دانشگاه می‏شود‌.

6.       بررسی کنتور برق، حداقل ماهی یکبار: برای بررسی صحیح بودن عملکرد کنتورها باید حداقل ماهی یکبار بررسی آنها صورت گیرد، تا در صورت وجود مشکل در آن سریعا اقدام به تعمیر شود. این کار جهت جلوگیری از اتلاف انرژی در دانشگاه صورت می‏گیرد.

7.       هزینه های مصرف انرژی برای هر ساختمان دانشگاه محاسبه شود: برای مدیریت درست و پایدار هزینه هایی که صرف انرژی های تجدیدناپذیر شده است نیازمند آن است که هر ماه هزینه های هر واحد مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار گیرد و در صورت مواجه با موارد مشکل زا سریعا اصلاح شود.

8.       آموزش کارکنان برای استفاده بهینه و دعوت به کاهش مصرف انرژی: با آموزش صحیح در بین کارکنان دانشگاهی و نحوه مدیریت صحیح از وسایل و تجهیزات برقی می‏تواند تاثیر به‏سزایی در کاهش مصرف انرژی دانشگاه داشته باشد.

9.       بررسی عایق بندی لوله های آب گرم برای کاهش اتلاف انرژی: استفاده از عایق الاستومری هم اکنون در برخی از موتورخانه های دانشگاه استفاده می‏شود. نیاز است برای کاهش اتلاف انرژی‏ کل موتورخانه های دانشگاه به این عایق مجهز شوند.

10.   تمیز کردن و تعویض مرتب فیلترهای سیستم تهویه: برای بهبود عملکرد سیستم های تهویه نیاز است هرچند وقت یکبار تعویض یا تمیز کاری در آن صورت گیرد.

11.   مکان هایی که مصرف برق بالایی دارند به جهت مدیریت درست و صحیح  شناسایی شود و در صورت امکان میزان مصرف واحد کنترل شود تا از هدر رفت انرژی در دانشگاه جلوگیری شود.

12.   شناسایی فعالیت هایی که باعث مصرف بیش از حد انرژی می‏شود: فعالیت هایی به مصرف برق بیشتری نیاز دارند، لازم است که شناسایی شده و در صورت امکان اقداماتی جهت کاهش مصرف آن فعالیت نمود.

13.   استفاده از سلول‌های خورشیدی: سلول خورشیدی یا سلول فتوولتائیک [1]به یک قطعه الکترونیکی است که به کمک اثر فوتوولتائیک، انرژی نور خورشید را مستقیماً به الکتریسیته تبدیل می‌کند. استفاده از این نوع انرژی امروزه در محل‌هایی که شبکه توزیع هم موجود است، به منظور کمک به کم کردن تکیه و فشار بر سوخت‌های فسیلی و دیگر دشواری‌های محیط زیست و از دیدگاه اقتصادی، مرسوم شده و در حال گسترش است. امروزه انسان با پیشرفت‌هایی که در زمینه‌های مختلف کرده‌است، نیازی روزافزون به انرژی پیدا کرده و از این رو در پی تأمین انرژی مورد نیاز از منابع مختلف تجدید پذیر است، که با این حساب انرژی نامحدود خورشیدی یک گزینه مناسب در این زمینه است.

 

 2-2- الویت  فرعی انرژی

1.       استفاده از چراغ های هوشمند در سطح خیابان ها: چراغ های هوشمند چراغ هایی هستند که انرژی لازم خود را از پنل های خورشیدی دریافت می‌کنند. می‌توان با قرار دادن این چراغ ها در خیابان های دانشگاهی مصرف برق دانشگاه را کاهش داد. لازم به ذکر است که در حال حاضر به صورت خیلی محدود از این چراغ ها در سطح دانشگاه استفاده می‏شود.

2.       نصب سنسور حرکت برای کلاس ها: استفاده از سنسور حرکتی برای کلاس ها و راه پله ها برای جلوگیری از هدر رفت برق یک راه حل موثر می‌باشد. روش کار آن به این شکل می‌باشد که با عبور افراد این سنسورها تشخیص داده و به صورت خودکار چراغ را روشن می‌نمایند و در صورت نبود فرد به طور خودکار چراغ ها خاموش می‌شوند.

3.       آبگرم کن های خورشیدی: آبگرم کن های خورشیدی [2] از طریق جذب انرژی خورشیدی و تابش نور برصفحات جاذب یا کلکتور به عنوان یکی از اقتصادی ترین روش ها برای تهیه آب گرم بهداشتی است و هر دستگاه بیش از دو تن از آلودگی های دی اکسید کربن در سال هم کاهش می‌دهد (یوسفی وهمکاران.، ۱۳۹۲). آبی که با این روش گرم می‌شود، بر اثر اختلاف دما و با گردش طبیعی وارد یک تانک دوجداره شده و آب مخزن را گرم می‌کند. این آب گرم شده یا به طور مستقیم به مصرف گرمایش خانوار می‌رسد و یا توسط یک مبدل حرارتی دمای آب مصرفی خانواده را افزایش می‌دهد. با تجهیز دانشگاه به آبگرم کن های خورشیدی در خوابگاه های دانشگاه برای تهیه آب گرم دردانشگاه  علاوه بر کاهش هزینه های مصرف انرژی، می توان گامی بزرگ در جهت ارتقا رتبه دانشگاه در این رتبه بندی برداشت.

4.       برای جلوگیری از اتلاف انرژی از ترموستاتهایی که قادر باشند حداقل و حداکثر دما را برنامه ریزی کنند، استفاده شود و همچنین از گرم یا سرد کردن افراطی اتاقها توسط کارکنان جلوگیری شود.

5.       استفاده از تایمر نجومی برای چراغ های خیابانی: فتوسل ها سنسورهایی هستند که امکان تشخیص نور را فراهم می‌کنند. برای کنترل روشن و خاموش شدن چراغ های معابر می‌توان از یک کنتاکتور[3] و یک فتوسل استفاده کرد به صورتی که با تاریک شدن هوا چراغ به صورت اتوماتیک روشن شده و با روشن شدن هوا چراغ ها خاموش می‌شوند.

6.       نصب هواده بر روی شیرهای آب برای کاهش مصرف آب گرم: اضافه کردن هواده به شیر آب باعث می‌شود که هوا به جریان آب اضافه شود و در حین اینکه مصرف آب کمتر می‌شود، فشار آب نیز تغییر نمی‌کند.

 

 3- پسماند

 3-1- الویت اصلی پسماند

1.       تفکیک زباله ها در سطح دانشگاه: با قرار دادن سطل‌های زباله مخصوص شیشه، پلاستیک، کاغذ در سطح دانشگاه زباله ها را بر اساس ماهیت آنها تفکیک نمود.

2.       جمع آوری غذا باقی مانده در سلف ها و ارسال آن به مناطق محروم: با این کار می توان از هدر رفت مواد آلی جلوگیری به عمل آورد. در حال حاضر این کار در دانشگاه صورت می‌گیرد اما نیازمند مدیریت بیشتر در این بخش می‌باشد.

3.       قرار گیری مسیر های کوتاه برای جمع آوری سطح‌های زباله: با این عمل میزان حمل و نقل برای جمع آوری زباله کاهش می‌یابد و علاوه بر این سرعت عملکرد جمع آوری را بالا می‌برد و در زمان کمتری عملیات جمع آوری انجام می‌شود.

4.       قانون استفاده از دو طرف کاغذ: با قانونی کردن استفاده از هر دو طرف کاغذ در بین کارکنان می‌توان از حجم زباله های دانشگاهی به شدت کاهش داد و کارکنان را موظف به استفاده از هر دو طرف کاغذ نمود. همچنین می‌توان جایگاه های مخصوصی برای جمع آوری کاغذ ها ایجاد نمود و آن را به کارکنان و اساتید برای استفاده توزیع کرد.

5.       ممنوعیت استفاده از لیوان های یکبار مصرف در جلسات و استفاده از فنجان  به جای آن: برای ایجاد فرهنگ سازی در استفاده از فنجان به جای لیوان یکبار مصرف می‌توان از خود دانشگاه شروع نمود.

6.       تفکیک پسماندهای خطرناک از بی خطر برای جلوگیری از آلودگی و برای تسهیل کار

7.       موادی که حداقل بسته بندی دارد، خریداری شود و استفاده از محصولات بسته بندی شده محدود شود.

8.       از محصولاتی که قابلیت تعویض و استفاده مجدد می باشد به جای انواع دور ریختنی استفاده شود.

9.       تشویق به استفاده نکردن ظرف های یکبار مصرف در سلف ها: با تشویق دانشجوبان به استفاده از ظروف خانگی به جای استفاده از ظروف یکبار مصرف، می‌توان حجم ضایعات تولیدی در دانشگاه را کاهش داد.

10.   پسماندهایی که غیر قابل بازیافت و استفاده مجدد می باشند، با بکارگیری روشهای مناسب طبق قوانین و دستور عمل های مخصوص به آن دفع شود.

11.   امکان ارائه وعده های غذایی نیم پرس برای افراد کم غذا: افرادی که کم غذا هستند به این شکل حق انتخاب در مقدار غذای خود داشته و از دور ریزی غذا جلوگیری می‏شود.

12.   جمع آوری ضایعات باغ ها و تولید کمپوست گیاهی از آن: با جمع آوری ضایعات باغی می‌توان از آن به عنوان کود برای فضای سبز دانشگاه استفاده نمود و یا آن را به خارج از دانشگاه فروخت و برای دانشگاه درآمد زایی نمود. این کار نیازمند ایجاد فضای لازم و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز  برای عملیات تولید کمپوست می‌باشد. با انجام این طرح دانشگاه می‌تواند تا 100 الی 200 امتیاز بر میزان امتیاز کلی و امتیاز در بخش زباله خود بی افزاید که نیازمند توجه بیشتری می‌باشد.

 

3-2- الویت فرعی پسماند

1.       برنامه بازیافت پوشاک: با ایجاد ایستگاه های جمع آوری لباس های قدیمی در خوابگاه های دانشجویان و دانشکده ها می‌توان دانشجویان و کارکنان دانشگاهی را تشویق به اهدای لباس های قدیمی خود کرد و در نهایت پوشاک جمع آوری شده را به مناطق فقیرنشین فرستاد. در واقع به این شکل انجام می‌شود که مکان هایی مخصوص جهت قرار دادن پوشاک در سطح دانشگاه قرار داده می‌شود و به صورت ماهانه می‌توان آن ها را جمع آوری نمود و در انتها توسط مسئولان مرتبط به مناطق محروم فرستاده می‌شود.

2.       برنامه بازیافت کتاب: می‌توان با قرار دادن ایستگاه های مخصوص کتاب‌های دانشگاهی در سطح دانشگاه از میزان خرید کاغذ و کتاب در سطح دانشگاه را کاهش داد. به این ترتیب که دانشجویان می‏توانند با قرار دادن کتاب های قدیمی و ترم های قبلی خود در این ایستگاه در این کار کمک کننده به دانشگاه باشند و از طرفی دانشجویان دیگر از این کتاب ها استفاده نمایند.

3.       استفاده مجدد ضایعات: برگزاری نمایشگاه هایی از صنایع دستی ساخت دانشجوبان از ضایعات خود می‌تواند راه تشویقی برای کاهش حجم زباله های دانشگاهی و فردی باشد.

4.       قانونی نمودن استفاده از کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی: با استفاده از کیسه های پارچه ای و توزیع آن در بخش های مختلف دانشگاه و اجباری نمودن به استفاده از آن، می‌توان این حجم از پسماند را کاهش داد.

5.       قرار دادن جایگاه های مخصوص پرنمودن بطری های آب برای کاهش مصرف لیوان های یکبار مصرف

6.       انتخاب محصولاتی که حداقل آلودگی و حداکثر پایداری را دارند: موقع خرید تجهیزات برای دانشگاه، وسایل هایی خریداری شود که کمترین تاثیر را بر محیط زیست دارند و حداقل آلودگی را ایجاد می‏کند.

7.       بازیافت بطری های پت و شیشه ای و همچنین قوطی ها و بسته بندی های فلزی مثل قلع و آلومینیوم: لازم به ذکر است که با بازیافت یک تن شیشه، 100 کیلوگرم سوخت نفتی ذخیره می‌شود.

 

4- حمل و نقل

4-1-  الویت اصلی حمل و نقل

1.       ترویج استفاده از دوچرخه برای کارکنان: استفاده از دوچرخه که میزان ایجاد آلودگی توسط آن صفر است و یک روش پاک برای سفر می‌باشد. استفاده از آن می‏تواند برای رسیدن به  اهداف سبز دانشگاه بسیار مفید باشد، به طوری که پیش بینی می‌شود تا ۵ الی ۱۰ درصد از میزان تولید کربن را بکاهد. از طرفی امتیاز دانشگاه گیلان در بخش حمل و نقل را تا 50 الی صد امتیاز افزایش دهد.

2.       ایجاد مسیر های مخصوص دوچرخه سواری برای افرادی که از دوچرخه در دانشگاه برای رفت و آمد استفاده می‏کنند.

3.       برگزاری کنفرانس های ویدیوئی به جای مسافرت: برای کاهش سفرهای کاری دانشگاهی می توان از ویدیو کنفرانس به صورت آنلاین بهره برد.

4.       از تنظیم بودن موتور خودرو اطمینان حاصل شود: خودروهایی که موتور آنها تنظیم است 5 درصد کمتر از سایر اتومبیل ها سوخت مصرف می‏کنند (معادل نیم لیتر در هر 111 کیلومتر). استفاده از فیلتر هوای استاندارد و تعویض به موقع آن 10 درصد  مصرف سوخت و تا 50 در صد آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

5.       باد لاستیک های خودروهای دانشگاهی بررسی شود. تنظیم باد لاستیک خود باعث کاهش 3 درصدی مصرف سوخت می‌شود.

 

4-2- الویت فرعی حمل و نقل

6.       کارکرد صحیح ترموستات خودرو مورد بررسی قرارگیرد: خودرویی که ترموستات آن صحیح کار نمیکند 1درصد بیشتر از خودرویی که ترموستات آن درست کار می‌کند سوخت مصرف می‌کند.

7.       قرار دادن امکانات لازم برای تعمیر دوچرخه ها: مکان مناسب با مکانیک مجرب برای تعمیرات دوچرخه در دانشگاه به صورت رایگان در دانشگاه ایجاد شود.

8.       ایجاد پارکینگ های دوچرخه برای دانشجویان و کارکنان با دوچرخه های رایگان: با قرار دادن دوچرخه های کارتی رایگان برای دسترسی موقت در دانشگاه  تاثیر به سزایی در جلوگیری از استفاده بی رویه از خودروهای شخصی، برای فواصل کوتاه خواهد داشت.

9.       قرار دادن خودروهای برقی بین ساختمان های دانشگاهی: از آنجا که بین دانشکده ها پراکندگی وجود دارد و با فاصله از هم قرار دارند و از طرفی با توجه به فاصله دانشگاه از شهر رشت، استفاده از خودروی برقی از آنجا که از یک سوخت پاک استفاده می‌شود و تولید آلودگی در آن صفر است، بنابراین قرار دادن آن در دستور کار خود می تواند گامی بزرگ در تبدیل شدن به یک دانشگاه سبز باشد.

10.   استفاده از خودروهای اشتراکی: خودروهای اشتراکی به این صورت است که افرادی که دارای خودروی شخصی هستند و بدون سرنشین می‌باشند، از طریق اپلیکیشن یا سایت تعبیه شده می‌توانند حضور خود را به افراد اعلام کنند و افرادی که هم مسیر هستند، بدون هزینه یا با هزینه کم افراد را سوار کنند. به این صورت می تواند به طور غیر مستقیم تولید کربن توسط دانشگاه بکاهد.

11.   قرار دادن تسهیلات برای خرید دوچرخه دانشجویان و کارمندان دانشگاه: با قرار دادن تسهیلات لازم به صورت اقساطی می‌تواند به عنوان یک راه تشویقی برای استفاده از دوچرخه باشد. به این صورت که وام های خرید دوچرخه و لوازم ایمنی مخصوص به آن به دانشجویان و کارکنان با بهره حداقلی طی اقساط ۶ ماه الی ۱۲ ماه در برنامه خود قرار دهد.

12.   آموزش دوچرخه سواری: با ایجاد کلاس های آموزش دوچرخه سواری برای کارکنان و دانشجویان، می‌توان مهارت های لازم در سطوح مختلف آموزش، از یادگیری و مهارت های ابتدایی در دوچرخه سواری تا مهارت های پیشرفته را با هدف کاهش استفاده از وسایل نقلیه اجرا نمود.

13.   طرح های تخفیف ویژه دانشجویان وکارکنان در سفر با اتوبوس: در ایام عید و تعطیلات، کارت های ویژه ای برای تخفیف سفر ها برای کارکنان و دانشجویان و خانواده های آنها ایجاد نماید، تا به این صورت افراد را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی کند.

 

5- آب

5-1- الویت اصلی آب

1.       نصب فلاش تانک ها با حداقل مصرف آب: فلاش تانک های قدیمی در هر بار عملکرد ۱۳ الی ۲۰ لیتر آب را در مخزن خود جمع آوری و تخلیه می‌کند. فلاش تانک های کم مصرف دو مرحله ای بر مبنای  کاهش حداقل بیرون ریختن آب اما با فشار حداکثری برای تحقق صرفه جویی در مصرف آب مناسب است. در این فلاش تانک ها دو کلید وجود دارد، یک کلید باعث تخلیه نیمی از حجم  مخزن  می شود و دکمه دوم باعث تخلیه کل حجم مخزن می شود، که در نتیجه باعث کاهش حجم آب تخلیه شده می‌شود. با نصب این فلاش تانک ها باعث صرف جویی 30 درصدی در مصرف آب می‌شود.

2.       استفاده از سردوش های کاهنده مصرف برای حمام ها در خوابگاه ها: استفاده از سردوش هایی که با فشار زیاد و میزان آب کم کار می‌کنند، می‌توانند تا نیمی از حجم آب را در حمام های خوابگاه کاهش دهند.

3.       سیستم جمع آوری آب باران: سیستم جمع آوری آب باران شامل جمع آوری، انتقال و ذخیره آب باران برای استفاده های بعدی می‌باشد. آب جمع آوری شده در تانک ذخیره می‌شود که می‌توان از آن برای فلاش تانک توالت، شستشو و آبیاری باغات استفاده نمود.

4.       بازسازی تصفیه خانه آب دانشگاه گیلان: در حال حاضر تصفیه خانه دانشگاه از خروجی آب با کیفیت لازم را برخوردار نیست،  اما با توجه بیشتر مسؤلین دانشگاهی به این بخش می‌توان از آب تولیدی بهره مناسب برد.

5.       حمایت از پایان نامه هایی که در ارتباط با بهبود مصرف آب می‌شود: پایان نامه هایی که کمک کننده به ارتقا جایگاه سبز دانشگاه گیلان هستند و یا نوآوری های جدید در این راستا را ارائه می‌دهد، می‌تواند کمک شایانی به اهداف دانشگاه کند.

6.       جمع آوری آب کولرها و استفاده از آن برای آبیاری گیاهان: با قرار دادن سطل هایی در فصول گرم سال در زیر کولر ها می‌توان از آب آن برای آبیاری گیاهان بهره برد.

7.       آبیاری در صبح زود یا دیر هنگام شب، برای محدود کردن تبخیر و جلوگیری از سوختن گیاهان انجام شود.

8.       خیساندن ظروف کثیف در آشپزخانه های دانشگاه قبل از قراردادن آنها در ظرفشویی به منظور کوتاه کردن زمان شستشو آنها.

9.       شناسایی مکان هایی که مصرف آب بالایی دارند: مکان هایی از دانشگاه که مصرف بیشتری در آب دارند، طی عملیات مانیتورینگ شناسایی شده و میزان مصرف آنها کنترل شود.

10.   فعالیت هایی که باعث مصرف بیش از حد آب در دانشگاه می‏شود شناسایی شود و علت آن بررسی و اصلاح گردد.

11.   بررسی کنتور آب، حداقل ماهی یکبار: برای بررسی صحیح بودن عملکرد کنتورها باید حداقل یکبار مورد بررسی قرار گیرند. این کار برای مدیریت صحیح مصرف آب انجام می‏شود.

12.   نصب کنتور در هر واحد برای پایش میزان مصرف آب

 

5-2- الویت فرعی آب

1.       نصب سیستم خودکار آبپاشی و جانمایی تجهیزات (آبپاش ریز، آبیاری قطره ای ریشه ها، و ...): برای آبیاری فضای سبز دانشگاه از سیستم آبیاری قطره ای و خودکار برای کاهش مصرف آب استفاده شود.

2.       تعبیه شیب جهت نفوذ آب به خاک بدون فرسایش آن

3.       نصب تنظیم کننده جریان (رگوالتور)، روی سردوش برای کاهش مصرف از 20 لیتر در دقیقه به  12لیتر در دقیقه، که در نتیجه باعث صرفه جویی 20% در مصرف آب می‌شود.

4.       نصب شیر آب اتوماتیک برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب: شیر آب اتومایک با داشتن سنسورهای چشمی باعث صرفه جویی در مصرف آب می‌شود. این شیرها از سنسور موجود حرکت دست را تشخیص داده و به صوت اتوماتیک باز و بسته می‌شوند.

5.       برنامه منظم تعویض واشرهای معیوب و تعمیر لوله های آب آسیب دیده جهت کاهش هدر رفت آب، در صورت مشکل داشتن لوله ها و واشرها می‏باشد.

6.       استفاده از آب بازیافت شده برای آبیاری فضای سبز: آب حاصل از تصفیه آب را می‌توان برای آبیاری گیاهان استفاده نمود.

7.       استفاده از آب بازیافت شده برای سیستم خنک کننده: در صورت وجود سیستم هایی که حرارت تولید می‏کنند می‌توان به عنوان خنک کننده سیستم ها استفاده کرد.

 

6- آموزش

6-1- الویت اصلی آموزش

1.       حمایت مالی از پروژه هایی که در جهت کاهش مصرف انرژی می‏باشد: از پروژه هایی که دانشگاه را به اهداف خود در راستای سبز نمودن دانشگاه کمک می‌کند به طور کامل حمایت مالی شود تا به این گونه انگیزه ها برای خلق ایده های جدید افزایش یابد.

2.       برگزاری تورهای آموزشی در زمینه محیط زیست: سفر هایی برای بازدید طبیعت و مکان های طبیعی برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با طبیعت اجرا شود.

3.       تدریس واحد های درسی در ارتباط محیط زیست و پایداری برای رشته های مختلف: علاوه بر دانشجویان محیط زیست همه دانشحویان واحد هایی در ارتباط با محیط زیست پاس نمایند.

4.       برگزاری دوره های آموزشی و توسعه پایدار و کارگاه ها: دوره های آموزشی و کارگاه هایی جهت آشنایی با اصول پایداری و روش های مصرف درست انرژی در دانشگاه برگزار شود.

5.       برگزاری دوره های آموزش حفاظت از محیط زیست: برگزاری دوره های آموزشی در بین دانشجویان جهت آگاه سازی دانشجویان از نحوه محافظت صحیح از طبیعت برای کاهش تولید آلودگی برگزار شود.

 

 

 

6-2- الویت فرعی آموزش

1.       برگزاری مسابقات چراغ خاموش: مسابقاتی برای دانشجویان خوابگاهی با هدف کاهش مصرف انرژی که در کشور های مختلف جهان برگزار می‌شود، مسابقه ای است که تعدادی از دانشجویان سعی بر آن دارند در طی مدت تعیین شده حداقل مصرف برق را داشته باشند و در انتها گروهی که کمترین  مصرف را دارند برنده اعلام می‌شود.

2.       ایجاد وب سایت برای معرفی دانشگاه سبز و شرح اقدامات انجام شده دانشگاه گیلان در ارتباط با مدیریت سبز: طراحی سایتی جهت ارائه اقدامات دانشگاه و روند دانشگاه در راستای سبز شدن برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان و عموم مردم با دانشگاه سبز گیلان می تواند نگرشی سبز تر به دانشگاه را در ذهن ها ایجاد نماید.

3.       برپایی مسابقات برای خلق ایده های جدید در ارتباط با محیط زیست و کاهش مصرف انرژی

4.       جلسات تدریس در فضای سبز: اساتید میتوانند بعضی جلسات درسی خود را در محیط باز و فضای آزاد برگزار نمایند. این کار علاوه بر جنبه آموزشی بر سلامت روانی دانشجویان نیز تاثیر خواهد داشت.

 

 

 



[1] Photovoltaics

[2] Solar water heating

[3] Contactor


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

05 05 2024

حضور دانشگاه گیلان در بین برترین دانشگاه‌های آسیا در رتبه‌بندی تایمز 2024

به گزارش مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه، در آخرین گزارش رتبه‌بندی دانشگاه‌­های آسیایی تایمز 2024،  دانشگاه گیلان رتبه 400-351 را کسب کرد. در سال جاری 75 دانشگاه از کشور ایران حضور دارند، این در حالی است که تعداد دانشگاه‌های ایران در سال گذشته 65 دانشگاه بوده است که 9 دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته بودند. روش‌شناسی رتبه‌بندی آسیایی تایمز همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی تایمز است که از 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش (25)، پژوهش (30)، استنادات (30)، درآمد صنعتی (7.5) و وجهه بین‌المللی (7.5) بهره گرفته است. امسال در رتبه‌بندی آسیایی تایمز 739 دانشگاه از 31 کشور حضور دارند که دانشگاه‌ شینهوا ، دانشگاه پکن ، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور و دانشگاه توکیو  در رتبه‌های اول تا پنجم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.  ​​​​​​​​​​​​​​

05 03 2024

جلسه شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه برگزار شد

چهارمین جلسه شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه که آخرین جلسه سال 1402 بود، رأس ساعت 14:00 بعد از ظهر روز سه شنبه مورخ 1402/12/15 در سالن شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد. در این جلسه سه درخواست از سوی نشریات علمی «علوم محاسباتی و مهندسی (CSE)»، «تحقیقات نوین علوم باغبانی» و «پژوهشنامه حقوق کیفری» مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و در رابطه با آنها تصمیم گیری شد. در ادامه جلسه «دستورالعمل تخصیص اعتبار به نشریات علمی دانشگاه» مورد بازبینی قرار گرفت و مواردی از دستورالعمل به روزرسانی و تعدیل شد و مقرر گردید جهت تصویب نهایی به شورای پژوهش و فناوری دانشگاه ارسال شود. در ادامه، در خصوص نحوه هزینه کرد اعتباری که هر ساله توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای نشریات علمی بین المللی در نظر گرفته می شود، تصمیم گیری شد و مقرر گردید برای تصویب نهایی به شورای پژوهش و فناوری دانشگاه و هیأت رئبسه محترم دانشگاه، ارجاع شود. در نهایت، جلسه روز سه شنبه ضمن تبریک و آرزوی سلامتی و موفقیت برای اعضای محترم شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه در سال جدید، در ساعت 16:00 عصر به پایان رسید.

03 03 2024

جلسه شورای ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی مرکز رشد مشترک دانشگاه گیلان و پارک علم و فناوری گیلان برگزار شد

بیست و سومین جلسه  شورای ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی مرکز رشد مشترک دانشگاه گیلان و پارک علم و فناوری گیلان روز یکشنبه مورخ 13 اسفند ماه 1402 ساعت 8/30 در اتاق شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه با حضور اعضای محترم شورای مرکز رشد برگزار گردید. و دو مورد از طرحهای ایده محوری مطرح و  به عنوان هسته / واحد فناور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه گیلان پذیرفته شدند.  - شرکت "نوآوران صنعت آسفالت پایدار سهامی خاص" به مدیریت آقای جوادزرین فام - هسته فناور تحت عنوان"طراحی بهینه ی مولد تولید توان ترموالکتریک" به مدیریت آقای حسین اخلاقی گرمجانی  و همچنین براساس گزارشهای ارائه شده از سوی مجری و ناظر محترم طرح مطرح و با خاتمه اتمام دوره هسته فناور به صورت "موفقیت آمیز" به عمل آمد. خاتمه: - ایده محوری هسته فناور تحت عنوان"تولید عسل با بکارگیری روش های نوین کیفیت سنجی عسل"  به مدیریت آقای دکتر حسین جوان بخت  - ایده محوری هسته فناور تحت عنوان "طراحی ساخت دستگاه بررسی سلامت تسمه تایم خودرو" به مدیریت آقای دکتر یاشار نادر احمدیان

28 01 2024

کارگاه دانش افزایی الزامات ارزیابی، رتبه بندی و بین المللی سازی نشریات علمی برگزار گردید

کارگاه دانش افزایی با عنوان «الزامات ارزیابی، رتبه بندی و بین المللی سازی نشریات علمی» توسط رئیس محترم مرکز اسناد، کتابخانه و نشر دانشگاه، جناب آقای دکتر نوید قوی حسین زاده، در روز یکشنبه مورخ 1402/11/08 از ساعت 09:00 صبح الی 12:00 ظهر در سالن شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه با حضور معاون محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، جناب آقای دکتر رضا ابراهیمی آتانی و همراهی مدیران مسئول، سردبیران و عوامل اجرایی نشریات علمی دانشگاه برگزار شد. دکتر حسین زاده، در این کارگاه ابتدا موارد مهم آیین نامه ها و شیوه نامه های نشریات علمی را بیان و سپس در خصوص معیارهای کلی ارزیابی نشریات علمی و چگونگی تعیین رتبه نشریات، نکات مهمی را ارائه نمودند. در این کارگاه، همچنین در رابطه با مبحث مهم «بین المللی سازی نشریات علمی» نکات کلیدی مطرح شد. در پایان جلسه، پرسش و پاسخ برگزار و به سؤالات حضار پاسخ داده شد . ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​

23 01 2024

جلسه شورای نشر کتاب دانشگاه برگزار شد

پنجاه و پنجمین جلسه شورای نشر کتاب دانشگاه رأس ساعت 09:00 صبح روز سه شنبه مورخ 1402/11/03 در سالن شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد. در این جلسه درخواست چاپ چهار عنوان کتاب از اساتید محترم دانشکده های منابع طبیعی و فنی و مهندسی شرق گیلان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نتایج داوری کتاب ها، در مورد چاپ و یا عدم چاپ آنها در مرکز نشر دانشگاه، تصمیم گیری شد. در ادامه جلسه دو درخواست ارسالی به شورا بررسی شد؛ درخواست اول از دانشکده مهندسی مکانیک (در خصوص تجدید چاپ کتاب) و درخواست دوم از مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه (استعلام از شورای نشر در خصوص کیفیت کتاب چاپ شده توسط دانشجوی بین الملل جهت برخورداری از تخفیف در شهریه) ارسال شده بود. در ادامه جلسه بر اساس مصوبه هیأت ممیزه محترم دانشگاه، در رابطه با تعیین نوع کتاب های چاپ شده توسط اساتید محترم در انتشارات خارج از مرکز نشر دانشگاه گیلان با عنایت به نظرات داوران، تصمیم گیری و نوع کتاب ها تعیین شد.

31 12 2023

نشریه "تحقیقات آفات گیاهی" دانشگاه گیلان موفق به اخذ رتبه بین المللی شد

نشریه «تحقیقات آفات گیاهی» دانشگاه گیلان، بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق به اخذ رتبه بین المللی شد. نشریه «تحقیقات آفات گیاهی» یکی از نشریات دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه گیلان است که مقاله­ های علمی ـ پژوهشی در کلیه علوم مرتبط با آفات گیاهی از جمله کنترل آفات، ناقلین بیماری ­های میکروبی، زیست شناسی و بوم شناسی آفات، ارگانیسم­ های مفید در کنترل آفات، پاتوژن ­های میکروبی آفات، کنه­­ ها، نرم­ تنان و مهره ­داران، آفت و بررسی­­ های فونستیک بندپایان را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت تأیید، چاپ و منتشر می نماید. فصلنامه "تحقیقات آفات گیاهی" به استناد نامه شماره ۳/۱۸۰۵۶۲ مورخ 11/09/1391 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور، از اولین شماره دارای درجه علمی- پژوهشی است. این فصلنامه به استناد نامه شماره 3349/90 مورخ 12/02/1390 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ مجوز نموده است. استادان، پژوهشگران و دانشجویان محترم می توانند مقالات علمی- پژوهشی منتشر نشده خود در زمینه های مختلف تحقیقات آفات گیاهی را بر اساس دستورالعمل نشریه تهیه و برای بررسی و چاپ به آدرس نشریه ( https://iprj.guilan.ac.ir ) ارسال نمایند.

26 12 2023

کارگاه آموزشی"اصول عملکرد و چالش های بهره برداری از پرکاربردترین سامانه های تصفیه آب "برگزار گردید

به مناسبت هفته پژوهش و در راستای اهداف پژوهشکده حوضه آبی دریای خزر مبنی بر ارتباط بیشتر با صنعت و کمک به حل مشکلات صاحبان صنایع، در روز سه شنبه 5 دی ماه ۱۴۰2، کارگاه آموزشی"اصول عملکرد و چالش های بهره برداری از پرکاربردترین سامانه های تصفیه آب" در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار گردید. در این کارگاه ۴ ساعته که با حضور بیش از 80 نفر از بهره برداران، صاحبان صنایع و دانشجویان علاقه مند به این حوزه برگزار گردید، به بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات و چالش های بهره برداری از سیستم های فیلتراسیون و اسمز معکوس موجود در تصفیه خانه های آب صنایع پرداخته شد. سخنران این کارگاه،  جناب آقای دکتر شهرام نیازی عضو هیات علمی گروه مهندسی آب و محیط زیست پژوهشکده حوضه آبی خزر، عدم شناخت کافی اصول عملکرد و روش های بهره برداری ناکارآمد از سیستم های تصفیه آب را بعنوان مهمترین مشکلات این سیستم ها در سطح استان گیلان  برشمردند. در پایان این رویداد، تعدادی از فعالان صنعت با ذکر چالش های سیستم های تصفیه آب که با آنها دست به گریبان هستند، به بحث و تبادل نظر در مورد راهکارهای حل این مشکلات پرداختند.

24 12 2023

طی مراسمی از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه تقدیر به عمل آمد

مراسم تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه در سال 1402 با حضور اعضای هیات رئیسه، اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارمندان دانشگاه در تالار حکمت برگزار شد. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم با تبریک هفته پژوهش و فناوری، از تلاش های دانشگاهیان در راستای به ثمر نشستن فعالیت های پژوهشی در طی سال گذشته تقدیر کرد. دکتر نجفی با استناد به آیات قران کریم و سخنان امیرالمومنین (ع) در ارتباط با علم نافع گفت: علمی که کاربردی و عملیاتی نشود دردی از دردهای جامعه را دوا نخواهد کرد. وی با اشاره به دانشگاه های نسل چهار گفت: اگر منفعت پژوهش ها را در سطح جامعه نبینیم و پژوهش های ما نتواند مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند یقینا پژوهش ما کاربردی ندارد. دکتر نجفی با اشاره به مشکلات و معضلات استان همچون آلودگی محیط زیست، پسماند، صنعت، اقتصاد، شهرسازی و ... گفت: ما متخصصین بزرگی داریم که می توانند این مشکلات را حل کنند. رئیس دانشگاه گیلان در ادامه با اشاره به سیاست های وزارت علوم در راستای کاربردی کردن پژوهش ها تصریح کرد: راه اندازی سامانه نان یکی از این سیاست ها است که نیازهای تمامی سازمان های مختلف در آن درج می شود و اعضای هیات علمی و  پژوهشگران می توانند متناسب با نیازهای سازمان ها موضوعات تحقیقی و پایان نامه های خود را انتخاب کنند تا بتوانند مشکلی را حل نمایند. دکتر نجفی در انتها نیز از اعضای هیات علمی درخواست کرد که سیاست های کاری و پژوهشی خودشان را بر اساس نیازهای جامعه تعریف کنند. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هم در این مراسم با اشاره به سفارش حضرت علی (ع) به کمیل که می‌فرمایند: «یا کمیل مَا مِنْ حرکةٍ اِلّا وأنت محتاجٌ فیها الی معرفةٍ»؛ " ای کمیل! هیچ حرکتی نیست مگر اینکه در آن حرکت، تو نیاز به معرفت و شناخت داری، به این دلیل است که حرکت انسان انتخابی است و انتخاب، سنجش و تعقل می‌خواهد و سنجش و تعقل، شناخت می‌خواهد" یادآور شد پژوهش هایی که در راستای رفع مشکلات و ناهنجاری ها باشد مصداق معرفت و شناخت است. حجت الاسلام و المسلمین عباسی با توصیه به اعضای هیات علمی در ارتباط با اهمیت و ضرورت پژوهش و آموزش گفت: از شما استادان گرانقدر می خواهم این ضرورت را به دانشجویان خود نیز منقل کنید. وی همچنین به کاربردی بودن پژوهش ها تاکید کرد و یادآور شد توجه به توانمندی های دانشگاهیان زمینه ساز حل مشکلات است. دکتر رضا ابراهیمی آتانی معاون پژوهش و فناوری هم با تبریک هفته پژوهش و فناوری به بحث امکان سنجی و ظرفیت های همکاری دانشگاه گیلان ذیل قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و گفت: دو ماده قانونی در این زمینه وجود دارد که در ماده 13 از ظرفیت های قراردادهای ارتباط با جامعه دانشگاه با صنایع در قالب اعتبار مالیاتی می شود استفاده کرد که با مستقر شدن واحد تحقیق و توسعه مجموعه های صنعتی کشور یا استان در دانشگاه و انعقاد قرارداد با اعضای هیات علمی، مالیات تکلیفی آنها به صورت مقطوع کم می شود. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان همچنین به ماده 14 این قانون در ارتباط با بحث راه اندازی سازمان توسعه اقتصادی دانشگاه پرداخت و گفت: ما از ظرفیت این قانون هم می توانیم  برای مدیریت هر چه بهتر زیرساخت های دانشگاه؛ چه زمین ها و چه اماکن استفاده کنیم و در قالب یک منبع قوی برای سرمایه گذاری روی دستاوردهای اعضای هیات علمی، دانشجویان، دانش آموختگان و حتی مجموعه های بیرون از دانشگاه در حوزه های فناوری و نوآوری می توانیم بهره مند شویم. شایان ذکر است در انتهای این مراسم نیز از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه ( اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارشناسان پژوهشی) تقدیر به عمل آمد. اسامی پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه گیلان در سال 1402

24 12 2023

گزارش نشریات علمی، کتابخانه مرکزی، مرکز نشر دانشگاه گیلان در سال 1402-1401

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه؛ دکتر رضا ابراهیمی آتانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با اشاره به ارزیابی جدید وزارت عتف گفت: دانشگاه گیلان در راستای اهداف و برنامه های راهبردی - عملیاتی خود و با هدف انتشار نتایج پژوهش های اساتید و محققان و ایجاد ارتباط وهمکاری علمی بین پژوهشگران تا کنون 25 نشریه علمی راه اندازی کرده است. دکتر ابراهیمی آتانی گفت: بر اساس اعلام دفتر سیاستگذاری و برنامه­ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و طبق آخرین ارزیابی و رتبه­ بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات کشور (قابل بازیابی در تارنمای: https://journals.msrt.ir) شاهد ارتقای چشم­گیر سطح کیفی نشریات علمی دانشگاه گیلان در سال 1402 هستیم. با این توصیف که از 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان که مورد ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت عتف قرار گرفته، 4 نشریه علمی دانشگاه موفق به کسب رتبه «بین ­المللی» و 6 نشریه نیز موفق به کسب رتبه «الف» شده­ اند. همچنین 8 نشریه دانشگاه حائز رتبه «ب» شده و هیچ یک از نشریات علمی دانشگاه گیلان رتبه «ج» یا «د» را در ارزیابی جدید کسب نکرده است. فهرست عناوین و مشخصات نشریات علمی دارای رتبه بین­ المللی دانشگاه به شرح زیر است: رتبه نشریه سردبیر مدیر مسئول سال تأسیس دوره انتشار عنوان  نشریه دانشکده بین المللی دکتر نوید قوی حسین زاده دکتر محمد روستائی علی مهر 1391 فصلنامه تحقیقات تولیدات دامی علوم کشاورزی بین المللی دکتر مسعود ستاری دکتر تیمور رستمی شاهراجی 1381 فصلنامه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) منابع طبیعی بین المللی دکتر حبیب ا... انصاری دکتر منصور هاشمی 1392 دو فصلنامه Journal of Algebra and Related Topics علوم ریاضی بین المللی دکتر داود خجسته دکتر فرشید مهردوست 1392 فصلنامه Journal of Mathematical Modeling علوم ریاضی گفتنی است 4 نشریه بین­ المللی دانشگاه، همگی در پایگاه معتبر استنادی بین­ المللی Scopus نمایه شده و موفق به دریافت ضریب تأثیر از این پایگاه نیز شده­ اند: نشریه «تحقیقات تولیدات دامی» و نشریه “Journal of Algebra and Related Topics” در چارک چهارم (Q4)، نشریه “Caspian Journal of Environmental Sciences” و نشریه “Journal of Mathematical Modeling” در چارک سوم (Q3) پایگاه استنادی اسکوپوس قرار گرفته ­اند. همان­گونه که در ابتدا ذکر شد، طبق نتایج جدید اعلام شده توسط کمیسیون نشریات وزارت عتف، 6 نشریه علمی دانشگاه نیز در آخرین ارزیابی و رتبه­ بندی نشریات علمی کشور موفق به دریافت رتبه «الف» شده ­اند. فهرست عناوین و مشخصات نشریات علمی دارای رتبه الف دانشگاه به شرح زیر است: رتبه نشریه سردبیر مدیر مسئول سال تأسیس دوره انتشار عنوان  نشریه دانشکده الف دکتر جلیل حاجی زاده دکتر رضا حسینی 1390 فصلنامه تحقیقات آفات گیاهی علوم کشاورزی الف دکتر حبیب الله سمیع زاده لاهیجی دکتر سید محمدرضا احتشامی 1393 فصلنامه علوم و تحقیقات بذر ایران علوم کشاورزی الف دکتر بابک ربیعی دکتر علی اعلمی 1390 فصلنامه تحقیقات غلات علوم کشاورزی الف دکتر احمد رضی دکتر علیرضا نیکویی 1395 دو فصلنامه  نقد و نظریه ادبی ادبیات و علوم انسانی الف دکتر بهرام فلاحتکار دکتر مسعود ستاری 1394 فصلنامه تغذیه آبزیان منابع طبیعی الف دکتر حسین آقابابایی دکتر اکبر ایمان پور 1389 دو فصلنامه پژوهشنامه حقوق کیفری ادبیات و علوم انسانی گزارش عملکرد ارزیابی شده چهار سال اخیر نشریات دانشگاه به شرح زیر است: ​​​قابل ذکر است علاوه بر ارتقای سطح کیفی نشریات علمی دانشگاه گیلان، ارتقای کمی و افزایش تعداد نشریات را نیز شاهد بوده­ ایم، با این توضیح که طی دو سال اخیر در مجموع 6 نشریه علمی به تعداد نشریات دانشگاه گیلان افزوده شده و تعداد نشریات دانشگاه از 19 نشریه به 25 نشریه ارتقاء یافته است. فهرست عناوین و مشخصات نشریات جدید دانشگاه به شرح زیر است: سردبیر مدیرمسئول سال تأسیس دوره انتشار عنوان نشریه دانشکده دکتر نرگس ذاکرجعفری دکتر حسینعلی عابددوست 1401 دو فصلنامه پژوهش های میان رشته ای هنر معماری و هنر دکتر محمدمهدی رحمتی دکتر هادی نوری 1401 دو فصلنامه مطالعات هویت ادبیات و علوم انسانی دکتر عباس ابوالقاسمی دکتر ایرج شاکری نیا 1401 فصلنامه مطالعات تغییر رفتار ادبیات و علوم انسانی دکتر معظم حسن پور دکتر جمالعلی الفتی 1402 فصلنامه تحقیقات نوین علوم باغبانی کشاورزی - دکتر محمود رنجبر 1402 فصلنامه پژوهش ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادبیات و علوم انسانی دکتر امیررضا کریمی آذری دکتر آمنه آقاربیع 1402 فصلنامه پژوهش های معماری حوزه کاسپین معماری و هنر   دکتر ابراهیمی آتانی به ظرفیت های مطلوب دانشگاه در راه اندازی نشریات جدید اشاره کرد و راه اندازی Mega Journal با محوریت عنوانی Caspian Journal of … در دستور کار جدی معاونت پژوهشی می باشد. چنین ساختارهای پژوهشی در حوزه اوراسیا موجب تقویت ارتباطات علمی بین المللی شده و در راستای توسعه دیپلماسی علمی کشور خواهد بود.  وی خاطرنشان کرد که دانشگاه تعدادی نشریه از گذشته نیز دارد که به علل متعددی غیرفعال شده اند و پیگیری های آتی در راستای به چرخه فعالیت بازگرداندن این نشریات می باشد. ضمنا برخی از دانشکده های دانشگاه مانند: دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، دانشکده مدیریت و اقتصاد و دانشکده ادبیات و علوم انسانی از ظرفیت مناسب و مطلوبی برای راه اندازی نشریات جدید برخوردار هستند. دکتر ابراهیمی آتانی در ادامه اظهار امیدواری کرد که سایر نشریات علمی دانشگاه  هم در ارزیابی نشریات وزارت عتف موفق به اخذ رتبه الف گردند و همچنین دانشکده هایی که نشریه علمی ندارند حداقل یک نشریه علمی جدید راه اندازی کنند و سایر دانشکده ها  نیز نشریات علمی خود را گسترش دهند. علاقمندان با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir می­توانند اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات علمی دانشگاه را دریافت فرمایند. وی یادآور شد که معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان در سال 1401 «شیوه نامه نظارت و ارزیابی کیفی نشریات علمی دانشگاه» را با هدف ایجاد وحدت رویه و حفظ یکپارچگی ساختار علمی و اجرایی نشریات دانشگاه، همچنین در راستای تحقق هدف ارتقای جایگاه علمی دانشگاه و کمک به مرجعیت علمی کشور در منطقه و جهان، تدوین و مصوب نموده است. علاوه بر این، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جهت نظارت، پشتیبانی و حمایت از نشریات علمی دانشگاه، «شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه گیلان» را با وظایف و اختیارات زیر، ایجاد و راه­اندازی نموده و با برگزاری جلسات منظم، وضعیت نشریات علمی را پایش و رصد می­نماید: نظارت بر حسن اجرای مفاد شیوه ­نامه نشریات علمی دانشگاه و آیین‌نامه نشریات علمی مصوب 1398. پایش مداوم وضعیت نمایه‌سازی نشریات علمی دانشگاه. ارائه راهکارهای لازم برای نمایه شدن نشریات دانشگاه در پایگاه ­های استنادی، پایگاه­های تخصصی و موضوعی، پایگاه های مشترک و عمومی. بررسی و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای سطح کیفی نشریات. بررسی مسائل و مشکلات نشریات علمی دانشگاه و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای رفع مشکلات. تعیین میزان حق ­الزحمه داوران و عوامل اجرایی نشریات علمی دانشگاه برای هر سال بر اساس «دستورالعمل تخصیص اعتبار به نشریات علمی دانشگاه گیلان از سال 1401». بررسی سوابق علمی و شرایط مدیرمسئول، سردبیر و اعضای هیأت تحریریه معرفی شده برای نشریات جدید دانشگاه بر اساس «آیین‌نامه نشریات علمی مصوب 1398» و «شیوه‌نامه نشریات علمی دانشگاه». بررسی وضعیت انتشار به موقع نشریات و در صورت تأخیر در انتشار حداکثر یک دوره، انجام پیگیری لازم تا حصول نتیجه. پیشنهاد بازنگری، تغییر یا اصلاح شیوه‌نامه نشریات علمی دانشگاه در صورت لزوم. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه همچنین توضیحاتی در خصوص آمار کتب چاپ شده دانشگاه در سال های اخیر و همچنین اطلاعاتی در خصوص وضعیت کتابخانه دانشگاه ارایه نمود. مرکز نشر دانشگاه گیلان، به عنوان یک ناشر دانشگاهی، فعالیت خود را از سال 1366 آغاز نمود. رسالت اصلی این مرکز، انتشار کتب به روز اعضای هیات علمی دانشگاه در حوزه های متعدد علمی است. این مرکز تاکنون 440 عنوان کتاب را در قالب تألیف، تصنیف، تدوین (به شیوه گردآوری) و ترجمه منتشر و به جامعه علمی کشور تقدیم نموده است. در حال حاضر، کتب متعددی از انتشارات این مرکز به عنوان مرجع درسی در دانشگاه­های کشور مورد تدریس قرار می­ گیرند. آمار چاپ و انتشار کتب طی پنج سال اخیر به شرح زیر است: سال انتشار کتاب تصنیف تألیف تدوین (به شیوه گردآوری) ترجمه جمع کل 1397 1 15 1 7 24 عنوان 1398 - 7 2 10 19 عنوان 1399 2 4 1 11 18 عنوان 1400 - 9 3 11 23 عنوان 1401 - 5 4 10 19 عنوان 1402 - 7 6 27 40 عنوان           منابع موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان نوع مدرک تعداد کل موجودی کتاب های فارسی، عربی و لاتین 202742 جلد (کتب فارسی= 165856 جلد و کتب لاتین= 36886 جلد) پایان نامه ها/رساله ها 15968 عنوان مواد دیداری و شنیداری 2533 نسخه      اعضای فعال کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان گروه امانت تعداد اعضای فعال کتابخانه مرکزی اعضای هیأت علمی 446 نفر پرسنل 559 نفر دانشجویان حدود 18000 نفر                                    دسترسی به منابع الکترونیکی و پایگاه های اطلاعاتی نوع مدرک تعداد پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین­المللی تعداد کاربران عضو مگاپیپر پایگاه­های اطلاعاتی دسترسی به 130 پایگاه اطلاعاتی فعال از طریق پایگاه تأمین منابع علمی مگاپیپر و مرکز منطقه­ای اطلاع رسانی علوم و فناوری RICeST 3230 نفر

07 12 2023

پژوهشگران و فناوران برتر استان گیلان معرفی شدند

عصر امروز آئین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری استان گیلان با هدف تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده گیلان در سالن الغدیر استانداری برگزار شد. دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان در این مراسم در سخنانی با اشاره به اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌ها به امر پژوهش گفت: اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها در استان حتی یک ریال نباید صرف بخش های دیگر شود. دکتر عباسی خاطر نشان کرد: ارتقاء شاخص‌های توسعه در حوزه‌های مختلف، افزایش بهره وری، بالابردن رفاه مردم و بهبود زندگی آنان با تکیه بر پژوهش و به کارگیری پژوهش های کاربردی محقق می شود از این رو پژوهش باید همواره مورد توجه باشد. نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه پژوهشگران برای فعالیت‌های پژوهشی باید از امکانات و فضای لازم برخوردار باشند، افزود: برای هر پژوهشگری در استان عدم برخورداری از مکان و فضای مناسب برای انجام فعالیت‌های پژوهشی مساله ای جدی است و در این راستا باید هر ظرفیت مناسبی که وجود دارد به این امر اختصاص یابد. استاندار گیلان با تاکید بر اینکه همه ما باید از پژوهشگران حمایت کنیم، اضافه کرد: در راستای حمایت از پژوهشگران، اعتبارات پژوهشی را افزایش داده‌ایم و این موضوع را به دانشگاه‌های استان اعلام کرده‌ایم. نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تهدید جمعیتی در استان بر ضرورت انجام پژوهش و تحقیقات کاربردی از سوی محققان برای برون رفت از این مشکل تاکید کرد. دکتر عباسی، پژوهشگران گیلان را افتخاری برای استان دانست و با تاکید بر ضرورت حفظ و حمایت از آنان خاطر نشان کرد: پژوهشگران نگاه تحولی دارند از این‌رو از نظرها، پیشنهادها و راهکارهای آنان در رفع موانع در استان استفاده و استقبال می‌کنیم. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان و دکتر عبدالله حاتم زاده رئیس پارک علم و فناوری گیلان هم در این مراسم گزارشی از روند برگزاری  جشنواره تجلیل از پژوهشگران و نمایشگاه هفته پژوهش، فناوری و فن بازار استان ارائه کردند. در این نشست همچنین تعدادی از محققان کمبود تجهیزات، امکانات آزمایشگاهی و فضا برای انجام کارهای پژوهشی را از مهمترین مشکلاتشان عنوان کردند و با تاکید بر رفع این مسایل، خواستار تسریع در دریافت تسهیلات و مجوزها شدند. در پایان این مراسم هم از پژوهشگران و فناوران برگزیده گیلان تقدیر به عمل آمد. اسامی پژوهشگران و فناوران برتر استان گیلان در سال ۱۴۰۲ ​​​​​​​

04 12 2023

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار استان در دانشگاه گیلان افتتاح شد

بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن‌بازار استان گیلان با ارائه بیش از ۲۵۰ محصول فناورانه و طرح‌های پژوهشی کاربردی از امروز در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان گشایش یافت. این نمایشگاه در راستای شعار سال با عنوان «پژوهش و فناوری، پیشران رشد تولید و مهار تورم» با همکاری دستگاه‌های اجرایی استان از امروز در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان برای بازدید علاقمندان دایر شده است. توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری، هدفمندکردن ارتباطات کنشگران این زیست بوم، ارائه پژوهش‌ها و عملکردهای تحقیقاتی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، ارائه نیازمندی‌های دستگاه‌های اجرایی و نمایش توانمندی‌های فناوران به منظور استفاده از فناوری در رفع نیازهای فناورانه استان از اهداف برپایی این نمایشگاه است. در این نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی ۳۱ دستگاه اجرایی استان و بیش از ۲۵۰ محصول فناورانه و طرح‌های پژوهشی کاربردی عرضه شده‌است. بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای هفته پژوهش، فناوری و فن‌بازار گیلان تا پانزدهم ماه جاری در مرکز نوآوری دانشگاه گیلان در کیلومتر پنج جاده تهران میزبان بازدیدکنندگان است.