جلسه شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه برگزار شد

05 03 2024
کد خبر : 10879219
تعداد بازدید : 4753

چهارمین جلسه شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه که آخرین جلسه سال 1402 بود، رأس ساعت 14:00 بعد از ظهر روز سه شنبه مورخ 1402/12/15 در سالن شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد. در این جلسه سه درخواست از سوی نشریات علمی «علوم محاسباتی و مهندسی (CSE)»، «تحقیقات نوین علوم باغبانی» و «پژوهشنامه حقوق کیفری» مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و در رابطه با آنها تصمیم گیری شد. در ادامه جلسه «دستورالعمل تخصیص اعتبار به نشریات علمی دانشگاه» مورد بازبینی قرار گرفت و مواردی از دستورالعمل به روزرسانی و تعدیل شد و مقرر گردید جهت تصویب نهایی به شورای پژوهش و فناوری دانشگاه ارسال شود. در ادامه، در خصوص نحوه هزینه کرد اعتباری که هر ساله توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای نشریات علمی بین المللی در نظر گرفته می شود، تصمیم گیری شد و مقرر گردید برای تصویب نهایی به شورای پژوهش و فناوری دانشگاه و هیأت رئبسه محترم دانشگاه، ارجاع شود. در نهایت، جلسه روز سه شنبه ضمن تبریک و آرزوی سلامتی و موفقیت برای اعضای محترم شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه در سال جدید، در ساعت 16:00 عصر به پایان رسید.


دسته بندی :
خبرها

خبر های مهم

نمایشگر دسته ای مطالب

09 06 2024

جلسه شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه برگزار شد

پنجمین جلسه شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه که اولین جلسه سال 1403 این شورا بود، رأس ساعت 11:30 صبح روز یکشنبه مورخ 1403/03/20 در سالن شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد. در این جلسه کارنامه علمی اعضای جدید هیأت تحریریه معرفی شده از سوی چهار نشریه، شامل: «فیزیولوژی و بیوتکنولوژی آبزیان»، «تحقیقات آفات گیاهی»، «تحقیقات غلات» و «مدیریت و توسعه ورزش» مورد بررسی و تأیید شورا قرار گرفت. در ادامه، دو درخواست در خصوص راه اندازی نشریه جدید (یک درخواست از سوی دانشکده مهندسی مکانیک و درخواست دوم به صورت مشترک از سوی دانشکده های مدیریت و اقتصاد و ادبیات و علوم انسانی) مطرح، بررسی و با کلیت آن موافقت شد تا جهت اخذ تأیید نهایی به کمیسیون نشریات علمی کشور ارسال شود. در انتها، موضوع تعیین سردبیر نشریه جبر و مدیر داخلی نشریه تحقیقات نوین علوم باغبانی مطرح و در رابطه با آنها تصمیم گیری شد.

09 06 2024

جلسه شورای نشر کتاب دانشگاه برگزار شد

پنجاه و هفتمین جلسه شورای نشر کتاب دانشگاه که اولین جلسه سال 1403 بود، رأس ساعت 10:00 صبح روز یکشنبه مورخ 1403/03/20 در سالن شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد. در این جلسه درخواست چاپ هشت عنوان کتاب از اساتید محترم دانشکده های ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، معماری و هنر، منابع طبیعی، علوم ریاضی و علوم کشاورزی مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نتایج داوری کتاب ها، در مورد چاپ و یا عدم چاپ آنها در مرکز نشر دانشگاه، تصمیم گیری شد. گفتنی است از 8 عنوان کتاب مطرح و بررسی شده در جلسه امروز، 1 عنوان از نوع تصنیف، 3 عنوان از نوع تألیف و 4 عنوان از نوع ترجمه بوده است. در ادامه جلسه بر اساس مصوبه هیأت ممیزه محترم دانشگاه، در رابطه با تعیین نوع کتاب های چاپ شده توسط اساتید محترم در انتشارات خارج از مرکز نشر دانشگاه گیلان برای سه عنوان کتاب ارسالی از دانشکده های مدیریت و اقتصاد، علوم ریاضی و ادبیات و علوم انسانی، با عنایت به نظرات داوران، تصمیم گیری و نوع کتاب ها تعیین شد.

02 06 2024

حضور دانشگاه گیلان در نظام رتبه بندی موضوعی جهانی 2023-ISC

بنا بر اعلام مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در رتبه بندی موضوعی جهانی 2023-ISC  تعداد 43 دانشگاه از ایران حضور دارند. در این رتبه بندی کلیه حوزه های موضوعی در 6 رده اصلی و 42 زیر رده قرار می گیرند. دانشگاه گیلان در دو رده اصلی مهندسی و فناوری  و علوم کشاورزی و دامپزشکی به رتبه (700-601) دست یافت. همچنین در زیر رده های ریاضیات رتبه (700-601)، مهندسی مکانیک رتبه (600-501 )، مهندسی عمران رتبه (400-351)، مهندسی محیط زیست رتبه (700-601)، مهندسی مواد رتبه ( 700-601 )، کشاورزی، جنگلداری و شیلات رتبه (350-301)  را کسب نموده است. دانشگاه هایی واجد شرابط حضور در این رتبه بندی  می شوند که به لحاظ تعداد انتشارات در هر یک از  حوزه ها، جزو 700 دانشگاه اول جهان باشند و در بازه زمانی سه ساله (2021-2019)، حداقل 150 مدرک در آن حوزه موضوعی منتشر کرده و در پایگاه InCites ثبت شده باشند. رتبه بندی موضوعیISC  بر اساس 3 معیار و شاخص کلی پژوهش با (وزن 70درصد)، فعالیت بین المللی (با وزن 15درصد) و نوآوری (با وزن 15 درصد) انجام می پذیرد.

05 05 2024

حضور دانشگاه گیلان در بین برترین دانشگاه‌های آسیا در رتبه‌بندی تایمز 2024

به گزارش مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه، در آخرین گزارش رتبه‌بندی دانشگاه‌­های آسیایی تایمز 2024،  دانشگاه گیلان رتبه 400-351 را کسب کرد. در سال جاری 75 دانشگاه از کشور ایران حضور دارند، این در حالی است که تعداد دانشگاه‌های ایران در سال گذشته 65 دانشگاه بوده است که 9 دانشگاه در میان 100 دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته بودند. روش‌شناسی رتبه‌بندی آسیایی تایمز همانند روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی تایمز است که از 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش (25)، پژوهش (30)، استنادات (30)، درآمد صنعتی (7.5) و وجهه بین‌المللی (7.5) بهره گرفته است. امسال در رتبه‌بندی آسیایی تایمز 739 دانشگاه از 31 کشور حضور دارند که دانشگاه‌ شینهوا ، دانشگاه پکن ، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور و دانشگاه توکیو  در رتبه‌های اول تا پنجم این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند.  ​​​​​​​​​​​​​​

05 03 2024

جلسه شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه برگزار شد

چهارمین جلسه شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه که آخرین جلسه سال 1402 بود، رأس ساعت 14:00 بعد از ظهر روز سه شنبه مورخ 1402/12/15 در سالن شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد. در این جلسه سه درخواست از سوی نشریات علمی «علوم محاسباتی و مهندسی (CSE)»، «تحقیقات نوین علوم باغبانی» و «پژوهشنامه حقوق کیفری» مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و در رابطه با آنها تصمیم گیری شد. در ادامه جلسه «دستورالعمل تخصیص اعتبار به نشریات علمی دانشگاه» مورد بازبینی قرار گرفت و مواردی از دستورالعمل به روزرسانی و تعدیل شد و مقرر گردید جهت تصویب نهایی به شورای پژوهش و فناوری دانشگاه ارسال شود. در ادامه، در خصوص نحوه هزینه کرد اعتباری که هر ساله توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای نشریات علمی بین المللی در نظر گرفته می شود، تصمیم گیری شد و مقرر گردید برای تصویب نهایی به شورای پژوهش و فناوری دانشگاه و هیأت رئبسه محترم دانشگاه، ارجاع شود. در نهایت، جلسه روز سه شنبه ضمن تبریک و آرزوی سلامتی و موفقیت برای اعضای محترم شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه در سال جدید، در ساعت 16:00 عصر به پایان رسید.

03 03 2024

جلسه شورای ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی مرکز رشد مشترک دانشگاه گیلان و پارک علم و فناوری گیلان برگزار شد

بیست و سومین جلسه  شورای ارزیابی فنی، مالی و اقتصادی مرکز رشد مشترک دانشگاه گیلان و پارک علم و فناوری گیلان روز یکشنبه مورخ 13 اسفند ماه 1402 ساعت 8/30 در اتاق شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه با حضور اعضای محترم شورای مرکز رشد برگزار گردید. و دو مورد از طرحهای ایده محوری مطرح و  به عنوان هسته / واحد فناور مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه گیلان پذیرفته شدند.  - شرکت "نوآوران صنعت آسفالت پایدار سهامی خاص" به مدیریت آقای جوادزرین فام - هسته فناور تحت عنوان"طراحی بهینه ی مولد تولید توان ترموالکتریک" به مدیریت آقای حسین اخلاقی گرمجانی  و همچنین براساس گزارشهای ارائه شده از سوی مجری و ناظر محترم طرح مطرح و با خاتمه اتمام دوره هسته فناور به صورت "موفقیت آمیز" به عمل آمد. خاتمه: - ایده محوری هسته فناور تحت عنوان"تولید عسل با بکارگیری روش های نوین کیفیت سنجی عسل"  به مدیریت آقای دکتر حسین جوان بخت  - ایده محوری هسته فناور تحت عنوان "طراحی ساخت دستگاه بررسی سلامت تسمه تایم خودرو" به مدیریت آقای دکتر یاشار نادر احمدیان

28 01 2024

کارگاه دانش افزایی الزامات ارزیابی، رتبه بندی و بین المللی سازی نشریات علمی برگزار گردید

کارگاه دانش افزایی با عنوان «الزامات ارزیابی، رتبه بندی و بین المللی سازی نشریات علمی» توسط رئیس محترم مرکز اسناد، کتابخانه و نشر دانشگاه، جناب آقای دکتر نوید قوی حسین زاده، در روز یکشنبه مورخ 1402/11/08 از ساعت 09:00 صبح الی 12:00 ظهر در سالن شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه با حضور معاون محترم پژوهش و فناوری دانشگاه، جناب آقای دکتر رضا ابراهیمی آتانی و همراهی مدیران مسئول، سردبیران و عوامل اجرایی نشریات علمی دانشگاه برگزار شد. دکتر حسین زاده، در این کارگاه ابتدا موارد مهم آیین نامه ها و شیوه نامه های نشریات علمی را بیان و سپس در خصوص معیارهای کلی ارزیابی نشریات علمی و چگونگی تعیین رتبه نشریات، نکات مهمی را ارائه نمودند. در این کارگاه، همچنین در رابطه با مبحث مهم «بین المللی سازی نشریات علمی» نکات کلیدی مطرح شد. در پایان جلسه، پرسش و پاسخ برگزار و به سؤالات حضار پاسخ داده شد . ​​​​​​​ ​​​​​​​ ​​​​​​​

23 01 2024

جلسه شورای نشر کتاب دانشگاه برگزار شد

پنجاه و پنجمین جلسه شورای نشر کتاب دانشگاه رأس ساعت 09:00 صبح روز سه شنبه مورخ 1402/11/03 در سالن شورای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه برگزار شد. در این جلسه درخواست چاپ چهار عنوان کتاب از اساتید محترم دانشکده های منابع طبیعی و فنی و مهندسی شرق گیلان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به نتایج داوری کتاب ها، در مورد چاپ و یا عدم چاپ آنها در مرکز نشر دانشگاه، تصمیم گیری شد. در ادامه جلسه دو درخواست ارسالی به شورا بررسی شد؛ درخواست اول از دانشکده مهندسی مکانیک (در خصوص تجدید چاپ کتاب) و درخواست دوم از مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه (استعلام از شورای نشر در خصوص کیفیت کتاب چاپ شده توسط دانشجوی بین الملل جهت برخورداری از تخفیف در شهریه) ارسال شده بود. در ادامه جلسه بر اساس مصوبه هیأت ممیزه محترم دانشگاه، در رابطه با تعیین نوع کتاب های چاپ شده توسط اساتید محترم در انتشارات خارج از مرکز نشر دانشگاه گیلان با عنایت به نظرات داوران، تصمیم گیری و نوع کتاب ها تعیین شد.

31 12 2023

نشریه "تحقیقات آفات گیاهی" دانشگاه گیلان موفق به اخذ رتبه بین المللی شد

نشریه «تحقیقات آفات گیاهی» دانشگاه گیلان، بر اساس آخرین ارزیابی و رتبه بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق به اخذ رتبه بین المللی شد. نشریه «تحقیقات آفات گیاهی» یکی از نشریات دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه گیلان است که مقاله­ های علمی ـ پژوهشی در کلیه علوم مرتبط با آفات گیاهی از جمله کنترل آفات، ناقلین بیماری ­های میکروبی، زیست شناسی و بوم شناسی آفات، ارگانیسم­ های مفید در کنترل آفات، پاتوژن ­های میکروبی آفات، کنه­­ ها، نرم­ تنان و مهره ­داران، آفت و بررسی­­ های فونستیک بندپایان را مورد ارزیابی قرار داده و در صورت تأیید، چاپ و منتشر می نماید. فصلنامه "تحقیقات آفات گیاهی" به استناد نامه شماره ۳/۱۸۰۵۶۲ مورخ 11/09/1391 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور، از اولین شماره دارای درجه علمی- پژوهشی است. این فصلنامه به استناد نامه شماره 3349/90 مورخ 12/02/1390 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ مجوز نموده است. استادان، پژوهشگران و دانشجویان محترم می توانند مقالات علمی- پژوهشی منتشر نشده خود در زمینه های مختلف تحقیقات آفات گیاهی را بر اساس دستورالعمل نشریه تهیه و برای بررسی و چاپ به آدرس نشریه ( https://iprj.guilan.ac.ir ) ارسال نمایند.

26 12 2023

کارگاه آموزشی"اصول عملکرد و چالش های بهره برداری از پرکاربردترین سامانه های تصفیه آب "برگزار گردید

به مناسبت هفته پژوهش و در راستای اهداف پژوهشکده حوضه آبی دریای خزر مبنی بر ارتباط بیشتر با صنعت و کمک به حل مشکلات صاحبان صنایع، در روز سه شنبه 5 دی ماه ۱۴۰2، کارگاه آموزشی"اصول عملکرد و چالش های بهره برداری از پرکاربردترین سامانه های تصفیه آب" در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار گردید. در این کارگاه ۴ ساعته که با حضور بیش از 80 نفر از بهره برداران، صاحبان صنایع و دانشجویان علاقه مند به این حوزه برگزار گردید، به بحث و تبادل نظر در خصوص مشکلات و چالش های بهره برداری از سیستم های فیلتراسیون و اسمز معکوس موجود در تصفیه خانه های آب صنایع پرداخته شد. سخنران این کارگاه،  جناب آقای دکتر شهرام نیازی عضو هیات علمی گروه مهندسی آب و محیط زیست پژوهشکده حوضه آبی خزر، عدم شناخت کافی اصول عملکرد و روش های بهره برداری ناکارآمد از سیستم های تصفیه آب را بعنوان مهمترین مشکلات این سیستم ها در سطح استان گیلان  برشمردند. در پایان این رویداد، تعدادی از فعالان صنعت با ذکر چالش های سیستم های تصفیه آب که با آنها دست به گریبان هستند، به بحث و تبادل نظر در مورد راهکارهای حل این مشکلات پرداختند.

24 12 2023

طی مراسمی از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه تقدیر به عمل آمد

مراسم تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه در سال 1402 با حضور اعضای هیات رئیسه، اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارمندان دانشگاه در تالار حکمت برگزار شد. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان در این مراسم با تبریک هفته پژوهش و فناوری، از تلاش های دانشگاهیان در راستای به ثمر نشستن فعالیت های پژوهشی در طی سال گذشته تقدیر کرد. دکتر نجفی با استناد به آیات قران کریم و سخنان امیرالمومنین (ع) در ارتباط با علم نافع گفت: علمی که کاربردی و عملیاتی نشود دردی از دردهای جامعه را دوا نخواهد کرد. وی با اشاره به دانشگاه های نسل چهار گفت: اگر منفعت پژوهش ها را در سطح جامعه نبینیم و پژوهش های ما نتواند مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند یقینا پژوهش ما کاربردی ندارد. دکتر نجفی با اشاره به مشکلات و معضلات استان همچون آلودگی محیط زیست، پسماند، صنعت، اقتصاد، شهرسازی و ... گفت: ما متخصصین بزرگی داریم که می توانند این مشکلات را حل کنند. رئیس دانشگاه گیلان در ادامه با اشاره به سیاست های وزارت علوم در راستای کاربردی کردن پژوهش ها تصریح کرد: راه اندازی سامانه نان یکی از این سیاست ها است که نیازهای تمامی سازمان های مختلف در آن درج می شود و اعضای هیات علمی و  پژوهشگران می توانند متناسب با نیازهای سازمان ها موضوعات تحقیقی و پایان نامه های خود را انتخاب کنند تا بتوانند مشکلی را حل نمایند. دکتر نجفی در انتها نیز از اعضای هیات علمی درخواست کرد که سیاست های کاری و پژوهشی خودشان را بر اساس نیازهای جامعه تعریف کنند. حجت الاسلام و المسلمین علی محمد عباسی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هم در این مراسم با اشاره به سفارش حضرت علی (ع) به کمیل که می‌فرمایند: «یا کمیل مَا مِنْ حرکةٍ اِلّا وأنت محتاجٌ فیها الی معرفةٍ»؛ " ای کمیل! هیچ حرکتی نیست مگر اینکه در آن حرکت، تو نیاز به معرفت و شناخت داری، به این دلیل است که حرکت انسان انتخابی است و انتخاب، سنجش و تعقل می‌خواهد و سنجش و تعقل، شناخت می‌خواهد" یادآور شد پژوهش هایی که در راستای رفع مشکلات و ناهنجاری ها باشد مصداق معرفت و شناخت است. حجت الاسلام و المسلمین عباسی با توصیه به اعضای هیات علمی در ارتباط با اهمیت و ضرورت پژوهش و آموزش گفت: از شما استادان گرانقدر می خواهم این ضرورت را به دانشجویان خود نیز منقل کنید. وی همچنین به کاربردی بودن پژوهش ها تاکید کرد و یادآور شد توجه به توانمندی های دانشگاهیان زمینه ساز حل مشکلات است. دکتر رضا ابراهیمی آتانی معاون پژوهش و فناوری هم با تبریک هفته پژوهش و فناوری به بحث امکان سنجی و ظرفیت های همکاری دانشگاه گیلان ذیل قانون جهش تولید دانش بنیان اشاره کرد و گفت: دو ماده قانونی در این زمینه وجود دارد که در ماده 13 از ظرفیت های قراردادهای ارتباط با جامعه دانشگاه با صنایع در قالب اعتبار مالیاتی می شود استفاده کرد که با مستقر شدن واحد تحقیق و توسعه مجموعه های صنعتی کشور یا استان در دانشگاه و انعقاد قرارداد با اعضای هیات علمی، مالیات تکلیفی آنها به صورت مقطوع کم می شود. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان همچنین به ماده 14 این قانون در ارتباط با بحث راه اندازی سازمان توسعه اقتصادی دانشگاه پرداخت و گفت: ما از ظرفیت این قانون هم می توانیم  برای مدیریت هر چه بهتر زیرساخت های دانشگاه؛ چه زمین ها و چه اماکن استفاده کنیم و در قالب یک منبع قوی برای سرمایه گذاری روی دستاوردهای اعضای هیات علمی، دانشجویان، دانش آموختگان و حتی مجموعه های بیرون از دانشگاه در حوزه های فناوری و نوآوری می توانیم بهره مند شویم. شایان ذکر است در انتهای این مراسم نیز از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه ( اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارشناسان پژوهشی) تقدیر به عمل آمد. اسامی پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه گیلان در سال 1402

24 12 2023

گزارش نشریات علمی، کتابخانه مرکزی، مرکز نشر دانشگاه گیلان در سال 1402-1401

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه؛ دکتر رضا ابراهیمی آتانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان با اشاره به ارزیابی جدید وزارت عتف گفت: دانشگاه گیلان در راستای اهداف و برنامه های راهبردی - عملیاتی خود و با هدف انتشار نتایج پژوهش های اساتید و محققان و ایجاد ارتباط وهمکاری علمی بین پژوهشگران تا کنون 25 نشریه علمی راه اندازی کرده است. دکتر ابراهیمی آتانی گفت: بر اساس اعلام دفتر سیاستگذاری و برنامه­ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و طبق آخرین ارزیابی و رتبه­ بندی صورت گرفته توسط کمیسیون نشریات کشور (قابل بازیابی در تارنمای: https://journals.msrt.ir) شاهد ارتقای چشم­گیر سطح کیفی نشریات علمی دانشگاه گیلان در سال 1402 هستیم. با این توصیف که از 18 نشریه علمی دانشگاه گیلان که مورد ارزیابی کمیسیون نشریات وزارت عتف قرار گرفته، 4 نشریه علمی دانشگاه موفق به کسب رتبه «بین ­المللی» و 6 نشریه نیز موفق به کسب رتبه «الف» شده­ اند. همچنین 8 نشریه دانشگاه حائز رتبه «ب» شده و هیچ یک از نشریات علمی دانشگاه گیلان رتبه «ج» یا «د» را در ارزیابی جدید کسب نکرده است. فهرست عناوین و مشخصات نشریات علمی دارای رتبه بین­ المللی دانشگاه به شرح زیر است: رتبه نشریه سردبیر مدیر مسئول سال تأسیس دوره انتشار عنوان  نشریه دانشکده بین المللی دکتر نوید قوی حسین زاده دکتر محمد روستائی علی مهر 1391 فصلنامه تحقیقات تولیدات دامی علوم کشاورزی بین المللی دکتر مسعود ستاری دکتر تیمور رستمی شاهراجی 1381 فصلنامه Caspian Journal of Environmental Sciences (CJES) منابع طبیعی بین المللی دکتر حبیب ا... انصاری دکتر منصور هاشمی 1392 دو فصلنامه Journal of Algebra and Related Topics علوم ریاضی بین المللی دکتر داود خجسته دکتر فرشید مهردوست 1392 فصلنامه Journal of Mathematical Modeling علوم ریاضی گفتنی است 4 نشریه بین­ المللی دانشگاه، همگی در پایگاه معتبر استنادی بین­ المللی Scopus نمایه شده و موفق به دریافت ضریب تأثیر از این پایگاه نیز شده­ اند: نشریه «تحقیقات تولیدات دامی» و نشریه “Journal of Algebra and Related Topics” در چارک چهارم (Q4)، نشریه “Caspian Journal of Environmental Sciences” و نشریه “Journal of Mathematical Modeling” در چارک سوم (Q3) پایگاه استنادی اسکوپوس قرار گرفته ­اند. همان­گونه که در ابتدا ذکر شد، طبق نتایج جدید اعلام شده توسط کمیسیون نشریات وزارت عتف، 6 نشریه علمی دانشگاه نیز در آخرین ارزیابی و رتبه­ بندی نشریات علمی کشور موفق به دریافت رتبه «الف» شده ­اند. فهرست عناوین و مشخصات نشریات علمی دارای رتبه الف دانشگاه به شرح زیر است: رتبه نشریه سردبیر مدیر مسئول سال تأسیس دوره انتشار عنوان  نشریه دانشکده الف دکتر جلیل حاجی زاده دکتر رضا حسینی 1390 فصلنامه تحقیقات آفات گیاهی علوم کشاورزی الف دکتر حبیب الله سمیع زاده لاهیجی دکتر سید محمدرضا احتشامی 1393 فصلنامه علوم و تحقیقات بذر ایران علوم کشاورزی الف دکتر بابک ربیعی دکتر علی اعلمی 1390 فصلنامه تحقیقات غلات علوم کشاورزی الف دکتر احمد رضی دکتر علیرضا نیکویی 1395 دو فصلنامه  نقد و نظریه ادبی ادبیات و علوم انسانی الف دکتر بهرام فلاحتکار دکتر مسعود ستاری 1394 فصلنامه تغذیه آبزیان منابع طبیعی الف دکتر حسین آقابابایی دکتر اکبر ایمان پور 1389 دو فصلنامه پژوهشنامه حقوق کیفری ادبیات و علوم انسانی گزارش عملکرد ارزیابی شده چهار سال اخیر نشریات دانشگاه به شرح زیر است: ​​​قابل ذکر است علاوه بر ارتقای سطح کیفی نشریات علمی دانشگاه گیلان، ارتقای کمی و افزایش تعداد نشریات را نیز شاهد بوده­ ایم، با این توضیح که طی دو سال اخیر در مجموع 6 نشریه علمی به تعداد نشریات دانشگاه گیلان افزوده شده و تعداد نشریات دانشگاه از 19 نشریه به 25 نشریه ارتقاء یافته است. فهرست عناوین و مشخصات نشریات جدید دانشگاه به شرح زیر است: سردبیر مدیرمسئول سال تأسیس دوره انتشار عنوان نشریه دانشکده دکتر نرگس ذاکرجعفری دکتر حسینعلی عابددوست 1401 دو فصلنامه پژوهش های میان رشته ای هنر معماری و هنر دکتر محمدمهدی رحمتی دکتر هادی نوری 1401 دو فصلنامه مطالعات هویت ادبیات و علوم انسانی دکتر عباس ابوالقاسمی دکتر ایرج شاکری نیا 1401 فصلنامه مطالعات تغییر رفتار ادبیات و علوم انسانی دکتر معظم حسن پور دکتر جمالعلی الفتی 1402 فصلنامه تحقیقات نوین علوم باغبانی کشاورزی - دکتر محمود رنجبر 1402 فصلنامه پژوهش ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادبیات و علوم انسانی دکتر امیررضا کریمی آذری دکتر آمنه آقاربیع 1402 فصلنامه پژوهش های معماری حوزه کاسپین معماری و هنر   دکتر ابراهیمی آتانی به ظرفیت های مطلوب دانشگاه در راه اندازی نشریات جدید اشاره کرد و راه اندازی Mega Journal با محوریت عنوانی Caspian Journal of … در دستور کار جدی معاونت پژوهشی می باشد. چنین ساختارهای پژوهشی در حوزه اوراسیا موجب تقویت ارتباطات علمی بین المللی شده و در راستای توسعه دیپلماسی علمی کشور خواهد بود.  وی خاطرنشان کرد که دانشگاه تعدادی نشریه از گذشته نیز دارد که به علل متعددی غیرفعال شده اند و پیگیری های آتی در راستای به چرخه فعالیت بازگرداندن این نشریات می باشد. ضمنا برخی از دانشکده های دانشگاه مانند: دانشکده مهندسی مکانیک، دانشکده فنی، دانشکده مدیریت و اقتصاد و دانشکده ادبیات و علوم انسانی از ظرفیت مناسب و مطلوبی برای راه اندازی نشریات جدید برخوردار هستند. دکتر ابراهیمی آتانی در ادامه اظهار امیدواری کرد که سایر نشریات علمی دانشگاه  هم در ارزیابی نشریات وزارت عتف موفق به اخذ رتبه الف گردند و همچنین دانشکده هایی که نشریه علمی ندارند حداقل یک نشریه علمی جدید راه اندازی کنند و سایر دانشکده ها  نیز نشریات علمی خود را گسترش دهند. علاقمندان با مراجعه به نشانی اینترنتی https://journals.guilan.ac.ir می­توانند اطلاعات تکمیلی در خصوص هر یک از نشریات علمی دانشگاه را دریافت فرمایند. وی یادآور شد که معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه گیلان در سال 1401 «شیوه نامه نظارت و ارزیابی کیفی نشریات علمی دانشگاه» را با هدف ایجاد وحدت رویه و حفظ یکپارچگی ساختار علمی و اجرایی نشریات دانشگاه، همچنین در راستای تحقق هدف ارتقای جایگاه علمی دانشگاه و کمک به مرجعیت علمی کشور در منطقه و جهان، تدوین و مصوب نموده است. علاوه بر این، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جهت نظارت، پشتیبانی و حمایت از نشریات علمی دانشگاه، «شورای نظارت بر نشریات علمی دانشگاه گیلان» را با وظایف و اختیارات زیر، ایجاد و راه­اندازی نموده و با برگزاری جلسات منظم، وضعیت نشریات علمی را پایش و رصد می­نماید: نظارت بر حسن اجرای مفاد شیوه ­نامه نشریات علمی دانشگاه و آیین‌نامه نشریات علمی مصوب 1398. پایش مداوم وضعیت نمایه‌سازی نشریات علمی دانشگاه. ارائه راهکارهای لازم برای نمایه شدن نشریات دانشگاه در پایگاه ­های استنادی، پایگاه­های تخصصی و موضوعی، پایگاه های مشترک و عمومی. بررسی و ارائه راهکارهای عملی برای ارتقای سطح کیفی نشریات. بررسی مسائل و مشکلات نشریات علمی دانشگاه و ارائه راه‌حل‌های مناسب برای رفع مشکلات. تعیین میزان حق ­الزحمه داوران و عوامل اجرایی نشریات علمی دانشگاه برای هر سال بر اساس «دستورالعمل تخصیص اعتبار به نشریات علمی دانشگاه گیلان از سال 1401». بررسی سوابق علمی و شرایط مدیرمسئول، سردبیر و اعضای هیأت تحریریه معرفی شده برای نشریات جدید دانشگاه بر اساس «آیین‌نامه نشریات علمی مصوب 1398» و «شیوه‌نامه نشریات علمی دانشگاه». بررسی وضعیت انتشار به موقع نشریات و در صورت تأخیر در انتشار حداکثر یک دوره، انجام پیگیری لازم تا حصول نتیجه. پیشنهاد بازنگری، تغییر یا اصلاح شیوه‌نامه نشریات علمی دانشگاه در صورت لزوم. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه همچنین توضیحاتی در خصوص آمار کتب چاپ شده دانشگاه در سال های اخیر و همچنین اطلاعاتی در خصوص وضعیت کتابخانه دانشگاه ارایه نمود. مرکز نشر دانشگاه گیلان، به عنوان یک ناشر دانشگاهی، فعالیت خود را از سال 1366 آغاز نمود. رسالت اصلی این مرکز، انتشار کتب به روز اعضای هیات علمی دانشگاه در حوزه های متعدد علمی است. این مرکز تاکنون 440 عنوان کتاب را در قالب تألیف، تصنیف، تدوین (به شیوه گردآوری) و ترجمه منتشر و به جامعه علمی کشور تقدیم نموده است. در حال حاضر، کتب متعددی از انتشارات این مرکز به عنوان مرجع درسی در دانشگاه­های کشور مورد تدریس قرار می­ گیرند. آمار چاپ و انتشار کتب طی پنج سال اخیر به شرح زیر است: سال انتشار کتاب تصنیف تألیف تدوین (به شیوه گردآوری) ترجمه جمع کل 1397 1 15 1 7 24 عنوان 1398 - 7 2 10 19 عنوان 1399 2 4 1 11 18 عنوان 1400 - 9 3 11 23 عنوان 1401 - 5 4 10 19 عنوان 1402 - 7 6 27 40 عنوان           منابع موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان نوع مدرک تعداد کل موجودی کتاب های فارسی، عربی و لاتین 202742 جلد (کتب فارسی= 165856 جلد و کتب لاتین= 36886 جلد) پایان نامه ها/رساله ها 15968 عنوان مواد دیداری و شنیداری 2533 نسخه      اعضای فعال کتابخانه مرکزی دانشگاه گیلان گروه امانت تعداد اعضای فعال کتابخانه مرکزی اعضای هیأت علمی 446 نفر پرسنل 559 نفر دانشجویان حدود 18000 نفر                                    دسترسی به منابع الکترونیکی و پایگاه های اطلاعاتی نوع مدرک تعداد پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین­المللی تعداد کاربران عضو مگاپیپر پایگاه­های اطلاعاتی دسترسی به 130 پایگاه اطلاعاتی فعال از طریق پایگاه تأمین منابع علمی مگاپیپر و مرکز منطقه­ای اطلاع رسانی علوم و فناوری RICeST 3230 نفر

07 12 2023

پژوهشگران و فناوران برتر استان گیلان معرفی شدند

عصر امروز آئین اختتامیه بیست و چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری استان گیلان با هدف تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده گیلان در سالن الغدیر استانداری برگزار شد. دکتر اسدالله عباسی استاندار گیلان در این مراسم در سخنانی با اشاره به اختصاص یک درصد از اعتبارات دستگاه‌ها به امر پژوهش گفت: اعتبارات پژوهشی دستگاه‌ها در استان حتی یک ریال نباید صرف بخش های دیگر شود. دکتر عباسی خاطر نشان کرد: ارتقاء شاخص‌های توسعه در حوزه‌های مختلف، افزایش بهره وری، بالابردن رفاه مردم و بهبود زندگی آنان با تکیه بر پژوهش و به کارگیری پژوهش های کاربردی محقق می شود از این رو پژوهش باید همواره مورد توجه باشد. نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه پژوهشگران برای فعالیت‌های پژوهشی باید از امکانات و فضای لازم برخوردار باشند، افزود: برای هر پژوهشگری در استان عدم برخورداری از مکان و فضای مناسب برای انجام فعالیت‌های پژوهشی مساله ای جدی است و در این راستا باید هر ظرفیت مناسبی که وجود دارد به این امر اختصاص یابد. استاندار گیلان با تاکید بر اینکه همه ما باید از پژوهشگران حمایت کنیم، اضافه کرد: در راستای حمایت از پژوهشگران، اعتبارات پژوهشی را افزایش داده‌ایم و این موضوع را به دانشگاه‌های استان اعلام کرده‌ایم. نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تهدید جمعیتی در استان بر ضرورت انجام پژوهش و تحقیقات کاربردی از سوی محققان برای برون رفت از این مشکل تاکید کرد. دکتر عباسی، پژوهشگران گیلان را افتخاری برای استان دانست و با تاکید بر ضرورت حفظ و حمایت از آنان خاطر نشان کرد: پژوهشگران نگاه تحولی دارند از این‌رو از نظرها، پیشنهادها و راهکارهای آنان در رفع موانع در استان استفاده و استقبال می‌کنیم. دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان و دکتر عبدالله حاتم زاده رئیس پارک علم و فناوری گیلان هم در این مراسم گزارشی از روند برگزاری  جشنواره تجلیل از پژوهشگران و نمایشگاه هفته پژوهش، فناوری و فن بازار استان ارائه کردند. در این نشست همچنین تعدادی از محققان کمبود تجهیزات، امکانات آزمایشگاهی و فضا برای انجام کارهای پژوهشی را از مهمترین مشکلاتشان عنوان کردند و با تاکید بر رفع این مسایل، خواستار تسریع در دریافت تسهیلات و مجوزها شدند. در پایان این مراسم هم از پژوهشگران و فناوران برگزیده گیلان تقدیر به عمل آمد. اسامی پژوهشگران و فناوران برتر استان گیلان در سال ۱۴۰۲ ​​​​​​​